Lista dziwnych nurtow sztuki cyfrowej

Na obrzeżach cywilizacji cyfrowej funkcjonują dziwne kulty technologii, żywiące się jej odpadkami i przekształcające je w osobliwe działania twórcze. Poniżej kilka przykładów rzeczy, które można spotkać eksplorując odległe zakamarki internetu :

  1. Glitch art – sztuka wprowadzająca w niepokojący świat zapętlonych errorów, snieżących ekranów cyfrowego szum, zacięć renderingu i nakładających się efektów audiowizualnych. Podnosi dysfunkcje technologii do rangi sztuki, żywiąc się jej ścinkami i odpadkami. Dokumentuje lub wywołuje  defekty software i niedoskonałości obrazu w celu uchwycenia wyjątkowego momentu.

2. Chiptune – muzyka generowana za pomocą syntezatorów komputerowych, starszych generacji konsol i automatów o gier a także ich emulatorów. Brzmienie uzyskiwane za pomocą 8-bitowych dźwięków jest surowe i minimalistyczne. Złota era chip music to przełom lat 80 i 90 ale dopiero obecnie muzyka układów scalonych uważana jest za odrębny gatunek muzyki elektronicznej.

3. Fractal art. – digitalowa sztuka tworzenia geometrycznych struktur za pomocą matematycznych kodów, obecnie głównie przy użyciu freewarowego softwaru. Istnieje szeroka gama systemów i sekwencji generowania fraktali i ich animacji czerpiącs ze skomplikowanych algorytmów.

4. ASCII – pod tym kodem kryje się technika tworzenia minimalistycznych grafik za pomocą znaków dostępnych na klawiaturze. Jej źródła sięgają czasów Amigi i początkowo tworzono je w trybie tekstowym a obecnie w trybie graficznym.

5. Pixel art – jest sztuką tworzenia grafiki rastrowej, rysowanej piksel po pikselu, często w MS Paint. Wywodzi się bezpośrednio ze starych gier i komórek oraz techniki tworzenia ikon i cechują ją ograniczenia wynikające z małej palety kolorów i niskiej rozdzielczości.

6. Sztuka generatywna – zwana też sztuką maszyn to praktyka, w której dzieło tworzy posiadający pewną autonomię komputer. Znaczenie w istocie odgrywa jednak statystyka, przypadek i algorytm dzięki któremu można osiągnąć niespotykaną złożoność i poziom abstrakcji.

7. Demoscena – to komputerowa kultura twórców tzw. dem, mająca swój początek w środowisku crackerów, którzy do złamanych szyfrów dołączali tzw. intra, informujące kto shakował kod. Z czasem intra zaczęły ewoluować w stronę odrębnych dzieł graficzno-muzycznych, określanych jako „cyfrowe grafitti.”

gameboy_pixel_art_dubmood_razor1911_demoscene_8bit_rez_m59339

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s