Współczesna fotografia

Wybór zdjęć w książce „Przewodnik po fotografii współczesnej. Dlaczego zdjęcie nie musi być ostre?” Jackie Higgins jest triumfem konceptu nad estetyką. Wydaje się, że do głosu doszła „antyfotografia” zaprzeczająca zasadom poprawnego wykonywania zdjęć i prawidłowej kompozycji. Takie zdjęcia na wiodących forach typu Nikoniarze lub Canonierzy nie zebrałyby pochwał wśród tysięcy perfekcyjnych fotek. Fotografia jest tu raczej dziwną dokumentacją odmiennych stanów rzeczywistości. Fascynująca jest nie tylko jej maszynowość i przypadkowość ale i jej ograniczenia i niedoskonałości.

011b1bc36c3b72e4b96913f9a48e6782Album Eda Rusha „Dwadzieścia sześć stacji benzynowych” podobno miał trafić omyłkowo do działu transportu. Był to symbol pewnego myślenia o fotografii nie jako o działaniu „artystycznym” ale jako o dokumentacji rzeczywistości. Fotografia w takich albumach jak „Niektóre mieszkania w Los Angeles” i „Trzydzieści cztery parkingi” są rodzajem fotografii produkowanej przemysłowo. Łączy je niemal amatorska i banalna kompozycja.

 

Inny rodzaj dokumentacji otoczenia wybiera Daida Moriyama snując się po Japonii i fotografując nocne scenerie, dziwne postacie i zapomniane zaułki miasta rodem z „Łowcy androidów”. Album „Pożegnanie fotografii” świadomie zawiera przykłady fotograficznych błędów, ziarnistych i źle naświetlonych zdjęć do tego stopnia że wiele jest całkowicie zatartych. W rezultacie ukazują one coś w rodzaju odrębnej rzeczywistości.

William Egglestone tematem swoich zdjęć uczynił sufity, puste prysznice, zlewy, plastikowe zabawki, wyblakłe plakaty. Określa swoje zdjęcia jako banalne i nudne ale okazuje się, że na fotografii okazują się one odrębną, wciągającą rzeczywistością.

4cd72c6e172edf9225c8543a91517d31Inni autorzy idą jeszcze dalej w dekonstruowaniu medium jakim jest fotografia. Gerhard Richter używa tanich kieszonkowych aparatów by robić zwyczajne zdjęcia o słabej jakości i potem brudzić je resztkami farby . Thomas Ruff przekracza granicę autorstwa ściągając skompresowane pliki jpg z sieci i drukując je do olbrzymich rozmiarów tak że ukazują one całą swoją nieostrość i niedoskonałość. Celowo dąży do uzyskania jak najgorszej jakości Rozpadające się na mozaikę pikseli fotografie nagle odsłaniają inną, przewrotną rzeczywistość.

Paul Graham do tego stopnia prześwietlił swoje zdjęcia, że są ledwo widoczne. Obraz „Mężczyzna na chodniku Los Angeles” symuluje dezorientację i oślepienie słońcem. Fotografie Hiroshi Sugimoto toną raczej w rozmytych cieniach. Zostały zresztą stworzone za pomocą XIX wiecznej techniki. Brak ostrości dematerializuje rzeczywistość sprowadzając ją do snu lub jak pisze autor „mirażu opustoszałego świata.”

Zdjęcie „Piękność – kombinacja druga” już od początku wydaje się jakimś wyrenderowanym szyfrem z komputera ale staje się niepokojące gdy uświadomimy sobie że przedstawia twarz, która nigdy nie istniała. Jest to połączenie cech pięciu różnych twarzy.

Mnożą się też eksperymenty z techniką robienia zdjęć. Jeden z autorów jako czynnik naświetlający używa jedynie błysku burzy, inny prezentuje tylko negatywy, inny używa camery obscura wielkości kontenera i naświetla fotografię tygodniami, inni oblewają fotografie wybielaczami, konstruują wielkoformatowe polaroidy, używają zdjęć z automatów portretowych, wypalają obraz na celuloidowej taśmie metodą solaryzacji lub w ogóle odrzucili aparaty na rzecz bezpośredniego naświetlania papieru światłoczułego. Inni autorzy stawiają na działania z pogranicza performance lub pełnej aranżacji scen. Postmodernistyczna fotografia może ocierać się o śmieszność lub przesadę ale wyborowi zdjęć z „Przewodnika” nie brakuje na pewno oryginalności.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s